Buteyko Clinic

Tanuld újra a helyes légzést az élethosszon át tartó egészség és jó közérzet eléréséhez!

MI A BUTEYKO-MÓDSZER?

A Dr. Konstantin Buteyko nevét viselő Buteyko-módszer légzőgyakorlatokat és iránymutatásokat tartalmaz, melyek speciálisan úgy kerültek kialakításra, hogy csökkentsék a túllégzést (vagy orvosi kifejezéssel élve ’krónikus hiperventillációt’). Tényként kijelenthető, hogy az emberek jelentős része túl sokat lélegzik, mely módosítja a vérgázok természetes szintjét, csökkenti a szövetekbe és szervekbe jutó oxigén mennyiségét, és összeszűkíti a véredények és légutak falában található simaizmokat, ez pedig számos különféle egészségügyi problémához vezethet. Azonban ha a normális szint közelébe csökkentjük a légzési volumenünket, és szájlégzésről orrlégzésre váltunk, az segít ezen problémák enyhítésében.

TANULD ÚJRA A HELYES LÉGZÉST AZ ÉLETHOSSZON ÁT TARTÓ EGÉSZSÉG ÉS JÓ KÖZÉRZET ELÉRÉSÉHEZ!

MILYEN PROBLÉMÁKON SEGÍTHET A BUTEYKO-MÓDSZER?


Asztma, rhinitis, COPD, cisztás fibrózis


Horkolás és alvási apnoé


Stressz, szorongás, pánikrohamok és depresszió

Szülőknek: Hogyan segítheti a Buteyko-módszer a gyermeked fejlődését?

Hogyan segíthet a Buteyko-módszer az alvás minőségében?

Széles körben elfogadott tény, hogy ha alvás közben a szánkon át vesszük a levegőt, az csökkenti az alvás minőségét, és fáradtan, kiszáradt szájjal, és gyakran bedugult orral ébredünk reggel.

Számos tanulmány rávilágított már, hogy akik éjjel szájlégzést használnak, azoknak felszínesebb az alvása, és nagyobb eséllyel alakul ki náluk álmatlanság, horkolás és alvási apnoé..

Hogyan segíthet a Buteyko-módszer az asztmán?

A nyugati világban 19 olyan klinikai vizsgálat eredményét publikálták, melyek a Buteyko-módszer asztma kezelésként történő használatát vizsgálták. Minden egyes tanulmány többek közt az alábbi pozitív eredményekről számolt be: köhögés, zihálás és légszomj jelentős csökkenése, asztmás tünetek fölötti kontroll fokozódása, valamint az asztma elleni gyógyszerek szükségességének mérséklődése. Egy tanulmány készítői arról számoltak be, hogy a Buteyko légzéstechnika hatékonyan képes csökkenteni a teljes szérum IgE szintet, mely egy ismert gyulladásos marker.

Az közismert, hogy az asztmás gyermekek és felnőttek légszomjat tapasztalnak, mely olyan érzés, mintha nem jutnának elegendő mennyiségű levegőhöz. Ezen érzés enyhítésére adott természetes reakció az, hogy több levegőt próbálnak a tüdejükbe juttatni, jellemzően a szájukon keresztül. Asztmás gyermekeknél és felnőtteknél gyakran előfordul orrdugulás is, a tüdőben lévő gyulladás ugyanis eljuthat az orrba is.

A fokozottabb orrdugulás (rhinitis) hatására az orrlégzést felváltja a szájlégzés. És részben ez okozza a problémát, ugyanis a tüdőbe jutó hideg, száraz levegő gyulladást okoz a tüdőben. Ezáltal kialakul egy ördögi kör, mivel az asztma hatására a beteg erősebben lélegezik, ami pedig fokozza az asztma súlyosságát. Az asztmás tünetek fölötti kontroll fejlesztéséhez elengedhetetlen a légzésminták fejlesztése az orrlégzés elsajátítása, valamint a légzési volumen normalizálása segítségével.

Hogyan szüntetheti meg a Buteyko-módszer a köhögést?

Ha több levegő jut a tüdődbe – függetlenül attól, hogy a szádon vagy az orrodon keresztül – az irritálja a légutakat, ez pedig a genetikai hajlam függvényében köhögést okozhat. A Patrick McKeown klinikájára ellátogató klienseknek átlagosan 50%-kal csökken a köhögése már két héten belül. Ha gyakran szoktál köhögni, akkor érdemes lehet megmérned a Kontroll Szünetedet. Egész addig tovább fogsz köhögni, míg a reggel mért Kontroll Szüneted nem éri el legalább a 25 másodpercet.

Hogyan enyhítheti a Buteyko-módszer a kimerültséget?

Hogyan enyhítheti a Buteyko-módszer a szénanáthát?

Egy tanulmányban svéd kutatók rávilágítottak, hogy a krónikus stressz az egyik leggyakrabban előforduló diagnózis, mely gyakran kimerültségként jelentkezik. A Nijmegen kérdőív segítségével feltárták, hogy a kimerültségben szenvedő páciensek többségénél a légzésminták sem voltak megfelelők, mely krónikus hiperventilláció formájában jelentkezett. Amikor pedig a kimerültségben szenvedő pácienseket megtanították a hiperventilláció enyhítésére, az jelentősen csökkentette a kimerültségüket, valamint a depresszióval és szorongással kapcsolatos értékeiket is. (Scand J Caring Sci; 2014; 28; 657–664)

A szénanátha-szezon során a gyerek vagy felnőtt pollent lélegzik be. Az immunrendszer ezt az ártalmatlan pollent tévesen fenyegetésként azonosítja, és támadást indít a leküzdésére. Ez pedig olyan tüneteket eredményez, mint például tüsszentés, orrfolyás, orrdugulás, valamint szem-, és torokviszketés. Ha normál mennyiségű levegőt lélegzünk be az orrunkon keresztül, az segít biztosítani a vérben található szén-dioxid megfelelő szintjét.

A szén-dioxidról tanulmányok igazolták, hogy jó hatásfokkal képes enyhíteni az allergiás rhinitist (szénanáthát) (Journal Allergy Clinical Immunology Practice 2017). Szénanáthától szenvedő gyerekeknek és felnőtteknek fontos megtanulni, miként dugítsák ki az orrukat, váltsanak orrlégzésre és normalizálják a légzési volumenüket.

További információk a Buteyko-légzés elsajátításáról

Hogyan lehet elsajátítani a Buteyko-módszert?

A Buteyko-módszer számos forrásból elsajátítható. Patrick McKeown számos népszerű önsegítő Buteyko-könyvet és DVD-t adott ki, ezekben olyan panaszokra fókuszálva, mint például stressz, szorongás, pánikrohamok, asztma, horkolás, alvási apnoé és gyerekkori szájlégzés. Patrick emellett élő online előadásokat is tart – ezek a világ bármely pontjából elérhetők, és megvan az a hatalmas előnyük, hogy közvetlenül a világ egyik vezető Buteyko-szakértőjétől tanulhatunk.

Milyen gyakorlatokat tartalmaz a Buteyko-módszer?

A Buteyko Clinic International-nél az alábbi formátumot követve tanítjuk a légzőgyakorlatokat:

Kontroll Szünet mérése (visszajelzést ad a relatív légzési volument illetően)
Orr kidugító gyakorlat, mely erős légszomj eléréséig történő lélegzet visszatartást tartalmaz
A Buteyko légzőgyakorlatok három megközelítése – a légzési volumen fokozatos csökkentése a légzőizmok ellazításával, míg könnyű légszomj nem alakul ki
A Buteyko-módszer alkalmazása séta és edzés közben
Séta lélegzet visszatartásokkal közepestől erősig terjedő légszomj kialakításához
„Lépések” gyakorlat
Könnyű „lépések” pánikrohamoktól, szorongástól és asztmás tünetektől szenvedők esetében
Közepes intenzitású „lépések”, személyre szabva az adott gyermekre, tinédzserre vagy felnőttre
Magas intenzitású „lépések”, személyre szabva az adott gyermekre, tinédzserre vagy felnőttre
Sok apró lélegzet visszatartás az asztmás tünetek vagy a pánikrohamok megszüntetésére
Alvás és edzés közbeni légzéssel kapcsolatos tanácsok, táplálkozás, stb.

A Buteyko-módszer egy életmód, melynek része a légzésmintád újratanulása a vérkeringésed, az oxigénszállításod és a légútjaid működésének fokozása céljából.

Miért válasszam a Buteyko Clinic International-t a Buteyko-módszer elsajátításához?

A 2002-ben Patrick McKeown által alapított BCI célja Dr. Buteyko munkásságának átfogó, érthető és elérhető módon történő népszerűsítése a nyugati világban. Könyveink, DVD-ink, online képzéseink, felnőtt és gyerek kurzusaink, élő online előadásaink, valamint a világszerte számtalan országban elérhető képzett szakértőink révén több ezer gyereket és felnőttet ismertettünk már meg az optimális egészséghez elengedhetetlen helyes légzéssel. A BCI képzett szakértői már több, mint 40 országban oktatnak világszerte, ezáltal mi vagyunk a világ egyik legnagyobb Buteyko-intézete.

Miben különbözik a Buteyko-módszer más légzéstechnikáktól?

Az egyes jóga és pilates oktatók, valamint stressz-tanácsadók által oktatott légzéstechnikák arra bátorítják a tanulókat, hogy juttassanak több levegőt a tüdejükbe. Ehhez jellemzően a ’végy egy mély lélegzetet’ instrukciót használják, és ezt úgy illusztrálják, hogy nagy mennyiségben lélegeznek be levegőt. Ha 10 ilyen nagy levegőt veszel, akkor könnyedén elkezdhetsz szédülni. Ezt azonban nem az agyba jutó oxigén szintjének emelkedése okozza, hanem valójában pontosan annak ellentéte.

Ha a szükségesnél több levegőt lélegzünk be, ennek hatására a véredények összeszűkülnek, és kevesebb oxigént tud a vér szállítani. Ironikus módon ahhoz a véredények – melyekből összesen körülbelül 160.000 km-nyi található az emberi testben – kitágításához elengedhetetlen a légzésed lágyítása, lelassítása, ezáltal kevesebb levegőt juttatva a tüdődbe adott idő alatt. Összefoglalva ez tökéletesen ellentétes azzal a gyakori instrukcióval, hogy vegyél mély levegőket.

A Buteyko-légzés esetében a cél az orrlégzés, valamint a normális, funkcionális légzésminták visszaállítása. A Buteyko légzőgyakorlatok gyakorlása során az a cél, hogy kevesebb levegőt juttassunk be a testünkbe, légszomjat alakítva ki ezáltal. Mivel a szén-dioxid gáz a légzés elsődleges ingere, a légszomj érzése arra utal, hogy megnőtt a vér szén-dioxid szintje. A vérben található szén-dioxid szintjének növekedése hatására pedig javul a keringés, a vörösvérsejtek pedig több oxigént juttatnak a szövetekbe és a szervekbe.

  • Erőnléti és fitnesz szakembereknek 60% 60%
  • Rehabilitációs szakembereknek 100% 100%
  • Kezdő szakembereknek 70% 70%
  • Laikusoknak 40% 40%
  • Haladó szakembereknek 100% 100%
  • Anatómiai tudás 70% 70%
  • Fittség 20% 20%
  • Mennyire használható már a képzés utáni napon? 90% 90%
  • Gyakorlat 40% 40%
  • Elmélet 60% 60%

ONLINE SZEMINÁRIUMOK